دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش

ساخت وبلاگ

به فضایی از گوش که در پشت پرده گوش قرار دارد، گوش میانی گفته می شود. گوش میانی در حس شنیداری افراد نقش مهمی ایفا می کند.

ساختار گوش میانی

در گوش میانی سه استخوان ظریف قرار دارند که ارتعاشات فیزیکی ناشی از اصوات را از پرده گوش یا همان پرده صماخ می گیرند و به گوش داخلی منتقل می نمایند.

هر گونه مشکل در گوش میانی می تواند روی شنوایی تاثیر بگذارد.

گوش میانی از راه یک مجرا به نام کانال اُستاش با حلق در ارتباط است. این مجرا سه کار انجام می دهد:

  1. تهویه هوای موجود در گوش میانی
  2. تخلیه ترشحات گوش میانی به سمت حلق
  3. محافظت از گوش میانی در مقابل ورود عوامل بیماریزا

 اگر این کانال استاش به هر دلیل مثلا به دلیل آلرژی یا سرماخوردگی از داخل حلق مسدود شود، چه اتفاقی می افتد؟ هوای داخل گوش میانی به طور کامل جذب خون می شود. سپس، حالت مکش یا خلاء موجود در این فضا، باعث تجمع مایع در گوش میانی می گردد.

این مایع در ابتدا استریل است و باکتری یا ویروسی در آن نیست. اگر به هر ترتیب، باکتری یا ویروسی موفق شوند به محل تجمع این ترشحات راه یابند، در آنجا تکثیر شوند و استقرار یابند، عفونت گوش میانی اتفاق می افتد.

عفونت گوش میانی چیست؟

بنابراین به هرگونه استقرار عوامل عفونی به خصوص باکتری در پشت پرده گوش، عفونت گوش میانی گفته می شود.

علائم عفونت گوش میانی

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، علائم عفونت گوش میانی به طور معمول، شامل موارد زیر می شود:

  • گوش درد
  • مشکلات شنوایی یا همان گرفتگی گوش
  • ترشح مایع از گوش

علائم بالا در صورت بروز عفونت گوش میانی در بزرگسالان تظاهر می یابد. اگر عفونت گوش میانی در کودکان رخ دهد علائم زیر را به طور شایع شاهد خواهیم بود:

  • اختلال در خواب
  • گریه کردن زیاد
  • بی تابی
  • تب
  • سردرد
  • کاهش اشتها

آیا لوزه سوم در کودکان با بروز بیشتر عفونت گوش همراه است؟

در بسیاری از کودکان لوزه ها بزرگ می شوند. لوزه سوم که در انگلیسی به آن آدنویید (adnoid) می گویند در بالای حلق و پشت بینی قرار دارد. سوراخی که کانال استاش از راه آن گوش میانی را به حلق متصل می کند در نزدیکی آن وجود دارد. اگر آدنویید یا همان لوزه سوم بزرگ شود، با انسداد لوله استاش زمینه را برای عفونت گوش میانی فراهم می کند.

پیشگیری از عفونت گوش میانی

برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش میانی باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • پرهیز از کشیدن سیگار یا قلیان یا قرارگیری در معرض دود دست دوم آنها
  • جلوگیری از سرما خوردن تا حد امکان
  • بالا نگه داشتن نوزاد یا نونهال در زمان تغذیه با شیشه شیر

درمان عفونت گوش میانی

به طور کلی، درمان عفونت گوش میانی شامل دو بخش است:

  • تسکین درد که برای این منظور داروهای خوراکی ممکن است تجویز شود
  • آنتی بیوتیک ها شاید یکی از بخش های مهم رفع عفونت از گوش میانی باشند. تجویز زودهنگام آنتی بیوتیک در نونهالان زیر شش ماه سن باید در اسرع وقت آغاز شود.

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 348 تاريخ : 17 بهمن 1400 ساعت: 22:54

 

غده پاروتید یکی از غدد بزاقی اصلی به شمار می رود. این غده بزاقی پشت استخوان فک پایینی قرار دارد. بزاق تولیدی توسط غده پاروتید و سایر غدد بزاقی در هضم غذا، مرطوب نگه داشتن محیط دهان و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نقش مهمی ایفا می کند. در غده پاروتید هم ممکن است مانند سایر غدد بزاقی دهان بیماری هایی رخ دهد. سنگ بزاقی یکی از این بیماری هاست. اگر سنگ به اندازه ای باشد که باعث بسته شدن مجاری خروجی بزاق شود، باعث تورم و درد هنگام غدا خوردن می شود. غده پاروتید ممکن است هدف عوامل عفونی هم قرار گیرد. عفونت غده پاروتید با باکتری ممکن است رخ دهد. درد و تورم و تولید چرک یا بهتر است گفته شود بوی عفونی در دهان، از علائم عفونت غده پاروتید به شمار می روند. عفونت های ویروسی هم می توانند باعث درگیری غده پاروتید شوند. شایع ترین عفونت ویروسی که غده پاروتید را تحت الشعاع قرار می دهد، اوریون است. در این عفونت ویروسی ممکن است یک یا هر دو غده پاروتید درگیر شوند. تورم مهم ترین علامت درگیری غده پاروتید در عفونت های ویروسی به شمار می رود. در غده پاروتید ممکن است کیست هم به وجود بیاید. کیست غده پاروتید به طور معمول به سبب مشکلات قبلی مانند تومور، ضربه، سنگ بزاقی یا عفونت در غده پاروتید پدید می آید. غده پاروتید هم مانند سایر اعضای بدن ممکن است محل ظهور تومورهای خوش خیم و بدخیم باشد. بیشتر تومورهای ایجاد شده در غده پاروتید خوش خیم هستند. این تومورها باعث ایجاد تورم و بزرگی غده پاروتید می شوند. تورم در غده پاروتید در پشت استخوان فک و به طور معمول حدود لاله گوش مشخص می گردد. بیماری های خودایمنی مانند سندروم شوگرن هم می توانند باعث ناهنجاری در غده پاروتید شوند. کمبود آب بدن، کم خوردن غذا و بعضی از داروها که بزاق را غلیظ یا کم می کنند، باعث افزایش بیماری های غده پاروتید می شوند. جراحی های انجام شده روی این ناحیه و بعضی از حرفه ها که با فوت کردن همراه است مانند نوازندگی سازهای بادی و شیشه سازی هم احتمال بیماری ها غده پاروتید را بیشتر می کنند. برای تشخیص بیماری های غده پاروتید پزشک متخصص گوش و حلق و بینی ممکن است علاوه بر معاینه، رادیوگرافی، سی تی اسکن یا سونوگرافی و ام آر آی از غده پاروتید درخواست نماید. همچنین با سیالوگرافی می توان مسیری که بزاق از غده پاروتید تا دهان را طی می کند، مشاهده نمود. اما هر بیماری غده پاروتید درمان خاص خود را دارد. از در آوردن سنگ بزاقی ریز با ماساژ غده پاروتید تا عمل جراحی روی غده پاروتید درمان ها متفاوت است. درمان عفونت باکتریال غده پاروتید هم با آنتی بیوتیک انجام می شود. گاهی عمل جراحی هم لازم می شود تا بتوان ترشحات چرکی را از پاروتید خارج ساخت. برای درمان سرطان غده پاروتید و تومورهای خوش خیم و بدخیم هم عمل جراحی، پرتودرمانی (رادیوتراپی) یا شیمی درمانی ممکن است کاربرد داشته باشند. دکتر علی کوهی دانش آموخته رشته فوق تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی از دانشگاه استنفورد آمریکا آماده پذیرش بیماران مبتلا به بیماری های غده پاروتید در کلینیک خود واقع در تهران هستند.

منبع:

 

https://www.cedars-sinai.org/health-library/diseases-and-conditions/s/salivary-gland-disease-and-tumors.html

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/salivary-gland-cancer/symptoms-causes/syc-20354151

 

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 272 تاريخ : 5 بهمن 1400 ساعت: 22:22

کاشت حلزون گوش، تعبيه يک وسيله الکترونيکي  در گوش است که تا حدي شنوايي را بازيابي مي کند. اين دستگاه مي تواند براي افرادي که در اثر آسيب گوش داخلي دچار کاهش شنوايي شديد شده اند و سمعک ديگر براي آن ها کارايي ندارد گزينه مناسبي باشد. بر خلاف سمعک که صدا را تقويت مي‌کند، در جراحي  کاشت حلزون گوش ، اين پروتز بخش‌هاي آسيب‌ديده گوش را دور ميزند تا سيگنال‌هاي صوتي را به عصب شنوايي برساند.

در پروسه  کاشت حلزون از پردازنده صوتي که در پشت گوش قرار مي گيرد استفاده مي شود. اين پردازنده سيگنال هاي صوتي را دريافت و آنها را به گيرنده اي که در زير پوست پشت گوش کاشته شده ارسال مي کند. گيرنده سيگنال ها را به الکترودهاي کاشته شده در گوش داخلي (حلزون شنوايي) ارسال مي نمايد.

سيگنال ها عصب شنوايي را تحريک کرده و سپس آنها را به سمت مغز هدايت مي کنند و در نهايت مغز اين سيگنال ها را به عنوان صدا تفسير مي کند. اگرچه اين صداها دقيقاً مانند شنوايي طبيعي نخواهد بود.

براي يادگيري تفسير سيگنال هاي دريافت شده از کاشت حلزون به زمان و آموزش نياز است. در طول يک سال استفاده از دستگاه، اکثر افراد با کاشت حلزون گوش در درک گفتار، پيشرفت قابل توجهي به دست مي آورند. در ادامه نکاتمهم قبل از کاشت حلزون گوش را بررسي کرده ايم.

 

براي مطالعه ادامه متن به وبسايت دکتر علي کوهي فوق تخصص گوش حلق و بيني مراجعه کنيد.

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 187 تاريخ : 23 فروردين 1400 ساعت: 20:58

گوش شناگر (swimmer’s ear) عفونتی است در مجرای گوش بیرونی که پرده گوش تا قسمت بیرونی سر را در بر می‌گیرد. این عفونت اغلب توسط آبی ایجاد می‌شود که بعد از شنا در گوش باقی می‌ماند و محیط مرطوبی را ایجاد می‌کند که به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند.

فرو کردن انگشت، گوش‌پاک‌کن، یا اشیاء دیگر در گوش نیز با آسیب زدن به لایه نازک پوست داخلی که مجرای گوش را پوشش می‌دهد، می‌تواند منجر به بیماری گوش شناگر شود.

گوش شناگر، آماس و تورم گوش خارجی (otitis extea) نیز نامیده می‌شود. رایج‌ترین علت این عفونت، باکتری‌هایی است که به پوست داخل مجرای گوش هجوم می‌برند. گوش شناگر را معمولا می‌توان با قطره گوش درمان کرد. درمان سریع می‌تواند به پیشگیری از عوارض و عفونت‌های جدی‌تر کمک کند.

 

برای مطالعه ادامه متن به وبسایت دکتر علی کوهی مراجعه کنید.

 

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 175 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1400 ساعت: 6:10

پارگي پرده گوش ميتواند خيلي ناگهاني زندگي شما را تحت الشعاع قرار دهد. براي مثال عفونت گوش مياني يا از دست دادن شنوايي از جمله عواقب اين مسئله خواهد بود. البته که شرايط متنوعي چون باروتروما، صداهاي بلند يا انفجار، ورود اشياء به گوش و ... ميتواند شرايط بروز آن را فراهم آورد؛ اما اگر شما نيز دچار اين مشکل شده ايد، نگران نباشيد. درمان هاي موثري براي رفع اين مسئله وجود دارند که در ادامه با آنها آشنا خواهيم شد.

علاوه بر آن ميتوانيد با تماس با دکتر کوهي، متخصص گوش، حلق و بيني سريعا اين امر را برطرف سازيد.

ولي در ابتدا، چه عاملي باعث بروز اين مشکل ميشود؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

علت پارگي پرده گوش چيست؟

lmru_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated2.jpg

دردهاي شديد و ناگهاني در گوش يا گوش دردهاي مستمري که به يکباره از رفع ميشوند، اغلب همگي نشانه هاي اين مشکل اند. با اين حال، برخي اين علائم را تجربه نميکنند. اگر با علل پديدار شدن آن آشنا شويم، قطعا از بروز علائم نيز در امان خواهيم بود.

عفونت گوش مياني

عموما عفونت گوش مياني منجر به انباشت نوعي مايع در گوش مياني شما خواهد شد. انباشت بيش از حد اين مايع و فشار آن روي پرده گوش، يکي از علل پارگي پرده گوش است.

باروتروما

هنگامي که فشار هواي موجود در گوش مياني با فشار هوا در محيط اطرافتان متعادل نباشد، به پرده گوش فشار وارد ميشود. حال اگر فشار به بيشترين مقدار خود برسد، پرده گوش آسيب خواهد ديد. سفرهاي هوايي، غواصي يا ايربگ هاي ماشين ها ميتوانند علل ايجاد باروتروما باشند.

اصوات بلند (ضربه صوتي)

در موارد نادر، صداهاي بلندي چون انفجار و شليک گلوله ميتوانند باعث پديدار شدن اين مشکل باشند.

ورود اشياء به داخل گوش

چه کوچک و چه بزرگ، ورود هر شيء خارجي به گوش احتمال بروز اين امر را بالا ميبرد. گوش پاک کن، سنجاق مو و ... از جمله اين وسايل اند.

ضربه شديد به سر

جراحات سنگيني چون شکستگي قاعده جمجمه عامل آسيب هاي متفاوتي به گوش مياني و داخلي مثل پاره شدن پرده گوش خواهد بود.

حال که با دلايل بروز اين مشکل آشنا شديم، بهتر است ببينيم کارکرد پرده گوش چيست و چرا بايد از آن مراقبت کنيم؟

چرا مراقبت از پرده گوش مهم است؟

پارگي پرده گوش به شدت زندگي روزمره ما را تحت تاثير قرار خواهد داد؛ زيرا اين عضو از بدن دو وظيفه مهم دارد:

1.     شنوايي: زماني که امواج صوتي به پرده گوش برخورد ميکنند، اين عضو مرتعش ميشود. ارتعاش پرده گوش اولين مرحله در تبديل امواج صوتي به تکانه هاي عصبي توسط ساختارهاي داخلي گوش و سپس شنوايي است.

2.     محافظت: مسئوليت مهم ديگر پرده گوش محافظت از گوش مياني از ورود آب، باکتري يا هر نوع ماده خارجي است.

عواقب پارگي پرده گوش چيست؟

u21l_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated3.jpg

در پي اين اتفاق، مشکلات بسياري گريبان گير زندگي روزمره شما خواهند شد. به خصوص اگر پس از 3 تا 6 ماه از وقوع آن، خود درمان نشود. براي مثال:

ناشنوايي

ناشنوايي يکي از عوارض موقت اين اتفاق است؛ يعني پس از بهبود پارگي ناشنوايي نيز از بين خواهد رفت. البته مواردي چون اندازه و محل پارگي درجه نشنيدن را مشخص خواهد کرد.

عفونت گوش مياني

پارگي پرده گوش به باکتري ها اجازه ورود به داخل گوش را ميدهد. حال اگر اين پارگي بهبود پيدا نکند، در موارد نادر عفونت هاي متفاوتي ميتواند افراد را به خود درگير کند. بروز اين امر نيز به معناي تخليه مداوم عفونت و- در نهايت- کاهش شنوايي است.

کيست گوش مياني

اگرچه اين عارضه نيز به ندرت اتفاق مي افتد، اما باز هم شناخت آن خالي از لطف نيست. اين کيست شامل سلول هاي پوستي و ديگر موارد موجود در گوش است که در گوش مياني ايجاد ميشود که در درازمدت نتيجه اي جز پاره شدن پرده گوش نخواهد داشت.

درمان پارگي پرده گوش چگونه است؟

hrvq_rupture_of_the_eardrum-how_is_it_treated4.jpg

به صورت کلي، درمان خاصي براي رفع اين مشکل پيشنهاد نميشود، زيرا در اکثر مواقع پرده هاي گوش طي 3 بعد از وقوع اين امر بهبود پيدا ميکنند. با اين حال، بنا به تشخيص پزشک معالج داروهايي چون آنتي بيوتيک براي جلوگيري از بروز عفونت يا درمان آن تجويز خواهد شد.

جراحي نيز ديگر گزينه براي درمان است. اين نوع جراحي ها عموما سرپايي بوده و طي آن جراح تکه اي از بافت بدن خود بيمار را به پرده گوش متصل ميکند تا روند درمان هرچه بهتر پيش گرفته شود. البته زماني جراحي به عنوان تنها گزينه درمان اتخاذ ميشود که ابعاد پارگي بسيار بزرگ باشد يا لبه هاي پرده گوش را درگير کرده باشد.

اگر شما نيز از پارگي پرده گوش رنج ميبريد و به دنبال موثرترين راه درمان هستيد، همين امروز با دکتر کوهي، فوق تخصص گوش حلق و بيني در ونک، توانير، خيابان وليعصر، ساختمان پزشکان دي تماس حاصل فرماييد. دانش بسيار، تجربه بالا، استفاده از کارآمدترين روش هاي درمان و پيشرفته ترين تجهيزات رمز بهبودي هر چه سريعتر بيماران ما است.

منبع:

webmd

mayoclinic

دکتر مهندس

 

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 278 تاريخ : جمعه 20 فروردين 1400 ساعت: 1:26

 

 

تومور پاراپانگلیوما یک تومور نادر با رشد آهسته است که تقریبا به فئوکروموسیتوما (یک تومور نادر و غیرسرطانی است که یکی از غدد فوق کلیوی را درگیر میکند) شباهت دارد. درست مانند فئوکروموسیتوما، منشاء این تومور دستگاه عصبی سمپاتیک یا پاراسمپاتیک است و به علت تعدد هورمون های کاتکول آمین تشخیص داده میشود. درواقع حضور بیش از حد این هورمون ها علت پدیدار آمدن علائم این تومور است.

اگر متاسفانه به این تومور مبتلا شده اید و به دنبال یک درمان موثر هستید، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید. علاوه بر آن، میتوانید با تماس با دکتر کوهی، متخصص گوش، حلق و بینی مشکل خود را مطرح و برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام فرمایید.

علائم این تومور چیست؟

درمان تومور پاراگانگلیوما به چه صورت است؟

علت ابتلا به این تومور چیست؟

 

 

علائم این تومور چیست؟

بروز علائم در همه افراد یکسان نیست و این مسئله زمانی جالب میشود که همه بیماران علائم را نشان نمیدهند! با این حال رایج ترین نشانه های این تومور عبارتند از:

  • فشار خون بالا
  • ضربان قلب سریع
  • تعریق
  • سردرد
  • لرزش

پس از مراجعه به پزشک، برای تشخیص هر چه دقیقتر آزمایش هایی نظیر آزمایش ادرار و خون انجام خواهد گرفت تا سطح هورمون های شما تست شود.

البته در برخی از مواقع عکس برداری هایی چون MRI، CT scan و PET نیز ممکن است صورت بگیرد. نتایج این تصویربرداری ها نشان میدهد که تومور پاراگانگلیوما در کجا واقع شده، چه ابعادی دارد و آیا در بدن گسترش یافته است یا خیر.

درمان تومور پاراگانگلیوما به چه صورت است؟

درمان این تومور تخصص پزشکان مختلفی چون اختلالات هورمونی، گوش حلق و بینی و متخصصان تومورهای عصبی و غدد درون ریز را نیاز خواهید داشت. با این وجود، با مرسوم ترین روش های درمان در ادامه آشنا خواهیم شد:

  • دارودرمانی: با توجه به تشخیص پزشک، داروهایی برای کنترل علائمی چون فشار خون بالا تجویز خواهد شد.
  • صبر و مشاهده: در برخی از موارد سرعت رشد تومور بسیار کند است. طبق نظر دکتر در این شرایط بهتر است تا درمانی برای آن صورت نگیرد و صرفا به صورت منظم فعالیت تومور تحت نظر باشد.
  • جراحی: پس از تشخیص ابتلا به این تومور، متناسب با سطح آن و شرایط شما جراحی گزینه ای برای برداشتن تومور و بهبودی بیمار خواهد بود.
  • پرتودرمانی: این درمان نیز برای پیشگیری از پیش روی تومور انجام میشود. طی پرتودرمانی، علائم از بین خواهند رفت.

علت ابتلا به این تومور چیست؟

تومور پاراگانگلیوما معمولا یک تومور خوش خیم است ولی در موراد نادر میتواند سرطانی شود و در سرتاسر بدن فرد بیمار گسترش یابد. احتمال بروزشان در هر سنی وجود دارد اما بزرگسالان بین 30 تا 50 سال بیشتر در معرض این بیماری هستند. طبق مطالعات علت خاصی برای این بیماری مشاهده نشده است، اما ژنتیک بی تاثیر نیست.

این تومور میتواند توسط ژنتیک به نسل بعدی منتقل شود، اما این یک امر همیشگی نیست. همچنین لازم به ذکر است در صورتی که اینگونه باشد، احتمال بروز دیگر بیماری های ژنتیکی چون نوروفیبروماتوز نوع 1 نیز وجود خواهد داشت.

اگر متاسفانه به تومور پاراگانگلیوما مبتلا شده اید، میتوانید همین الان با دکتر کوهی بهترین فوق تخصص جراحی گوش حلق و بینی در تهران تماس حاصل کنید. آدرس مطب: ونک، توانیر، خیابان ولیعصر، ساختمان پزشکان دی

mayoclinic

pheopara

cancer

دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش...
ما را در سایت دکتر علی کوهی - فوق تخصص گوش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : دکتر کوهی drkouhi بازدید : 233 تاريخ : يکشنبه 8 فروردين 1400 ساعت: 1:46